Lasta kajak på tak – Tooenjoy
Att lyfta upp en kajak på biltaket kan vara besvärligt speciellt om man är kort eller har en SUV-liknande bil. Personligen har jag inga som helst problem att slänga upp mina K1’or på taket då jag är hyfsat lång och gillar att lyfta saker, men när det kommer till vår K2’a som är ca 6,5m och ganska tung, så har jag ibland lyft upp den ensam men det är både tungt och vingligt och då hustrun är kortväxt och har lite problem i axeln så har det varit lite småstruligt att lyfta av och på K2’an på biltaket.
Det finns ju flera varianter på marknaden med olika lyftsystem som hjälper till att få upp kajaker på biltaket, Allt från enklare och billigare lösningar tex ”rullar” som ställs på bilen eller med utskjutande rör som fästs i takräcket där man sen lyfter upp en del av kajaken i taget på taket till mer avancerade lösningar såsom tex Thules Hullavator Pro som ser intressant ut https://www.thule.com/sv-se/water-racks/kayak-and-canoe-racks/thule-hullavator-pro-_-898000 och Thules grejor är oftast väldigt bra, men en prislapp på ca 10 000kr avskräcker mig för en funktion som nyttjas kanske 5-6 ggr/år (när vi använder K2án) Dessutom passar inte Hullavatorn till mitt takräcke Thule Wingbar så då hade jag även fått kosta på mig ett nytt takräcke tex Thule Probar Evo ( ytterligare ca 4-5000 kr )
Jag fick upp ögonen på Tooenjoy’s lösning https://www.tooenjoy.com som är en ram som monteras fast med glidmuttrar i takräckets ovansida och sen skjuter man i en ”vagn” (där kajaken sen placeras) i sidled och lyfter upp/ner den med hjälp av gasdämpare (det går så pass lätt att man sköter den med en hand). Den ska passa dom flesta takräcken på marknaden (passade iaf utmärkt på mina Thule Wingbars) under förutsättning att räcket sticker ut minst 10cm på ena sidan från fästet i bilen.
Takräcket kostade 4100kr med fri frakt från Amazon – mindre än hälften mot Thules Hullavator vilket jag tycker är helt ok för en lyftfunktion. En väsentlig sak som skiljer Tooenjoys lösning från Thules är att Tooenjoys sitter ihop i en ram vilket gör att avståndet mellan takräcket inte går att justera utan är låst till ca 75cm. Vikten på Hullavator och Tooenjoy är ungefär densamma (ca 17kg)
Med i leveransen följer spännremmar och ett fäste för kajak (det går även att montera andra fästen för tex cyklar) och även fästen för takräcken med fyrkantsprofil följer med. Den är relativt enkel att skruva ihop för den normalhändige och den klarar att lyfta 40-45kg – något mer än Hullavator
Att lyfta en kajak till en höjd i nivå med bilen dörrhandtag med Tooenjoy klarar nog dom flesta, vilket gör en stor skillnad mot att få upp kajaken på biltaket.
Plus:
– Priset
– Känns rejäl
– Bra funktion, man lyfter upp kajaken med lätthet på biltaket
Minus:
– Ganska tung konstruktion (17kg) vid montage på taket men den blir hanterbar om man vid montaget delar ”ramen” med ”vagnen” som glider på små hjul och skjuter fast den efteråt.
– Dålig ”padding” typ skumgummi på stativet för att skydda kajaken, det följer med en tunn gummilist men jag klistrade på egen padding för att undvika repor i glasfiberkajakerna.