HBB
HBB = Swedish abbreviation of Havspaddlarnas Blå Band (The Seapaddler´s Blue Ribbon of Sweden)
Havspaddlarnas Blå Band is about 2300-2400km long
Starting point: The land-abutment of the old Svinesund bridge at the Swedish side.
Finishing point: The border marker Nº 59 at the outflow of the Torne River at Virtakari point on the Swedish side just south of Haparanda town. The river forms border between Finland and Sweden. The trip is concluded when the paddler pats the border marker.
The meaning with the rules for obtaining HBB is that the paddler after own ability, own navigation and with good seamanship shall carry the tour through by own strength and navigate the craft in to port without any support from the outside
Time planning, aiming to do it in about 60 days / 8 weeks. The red arrow on the map shows where it stopped in 2020, it will be the same timetable at the next attempt
Nedanstående text är skriven av Leif Strandberg: https://www.lindelof.nu/grattis-sverige/
Grattis Sverige!
Idag, den 6 juni, är det din stora dag. En dag om året är det så, men just idag är det lite extra. Du fyller ju jämnt! 500 år, och det är minsann ingen dålig siffra. Även om en del vill mena att det gärna kan få vara en nolla till på födelsedagstårtan, så tänker jag inte bråka om det. Högtidsdagen är stor som den är.
Det var Gustav Eriksson, Gösta som allmogen sa, kanske mer känd som Gustav Vasa, som byggde dig. Han red in i Stockholm 1523, kröntes till kung av Sverige och sedan byggde han Sverige – med skicklighet och hårda nypor. Han värnade land och folk, men visst var han också grym.
Grattis Sverige!
Det finns många sätt att hylla dig, och jag tänker berätta om en ganska udda variant. Jag tänker berätta om en liten skara människor som varje år färdas längs din vackra kust i en liten kajak. De kallar sig havspaddlare. Så här är det:
Havspaddlarnas blå band
Redan i början av maj kan du se en, eller kanske två personer. De sätter sig i sina kajaker under Gamla Svinesundsbron, på gränsen mot Norge och påbörjar en lång resa längs den svenska kusten. Slutmålet är Haparanda.
Kajaken
Kajak? Den kanske måste förklaras. Det är en farkost som är drygt fem meter lång och ungefär 60 centimeter bred. Den är spetsig i både för och akter och framförs med en dubbelpaddel. Kajaken packas med mat för flera veckor: färsk mat, konserverad mat, torkad mat, frukt, bröd, ost, korvar, kex, russin och allt som kan smaka när man anstränger sig mycket. Ett litet kök ingår i utrustningen. Eftersom vattnen runt din kust är salt, särskilt på västkusten, måste paddlaren ta med sig färskvatten i små dunkar. I vattentäta säckar packas kläder att paddla i, kläder att ha på land, sovsäck, liggunderlag, hygienartiklar, tält, kartor, sjökort och kompass… ja det är väl allt. Med paddlarens egen vikt brukar allt väga cirka 170 kilo. Det ryms mycket. Kajaken är smal, men lång.
Kusten
Ja, sedan är paddlaren redo att ta det första paddeltaget under Svinesundsbron. Den långa resan upp mot nordliga Haparanda är i gång: längs Bohusläns bergiga stränder, längs Hallands sanddyner, över Laholmsbukten och Skälderviken, runt Skånes låga kust och Blekinges gröna trädgård. Genom Kalmarsund, Öland i öster och Småland i väster, ”Nu börjar Ölands vår”, skaldade Karlfeldt. På Stenö udde, den ligger strax söder om Kalmar Slott kan du göra ett stopp. Det gjorde nämligen Gustav Eriksson år 1520 efter att ha suttit gisslantagen i Danmark. Härifrån Stenö udde påbörjade han kriget mot unionskungen Kristian den II som slutade med Stockholms befrielse och självständighet för vårt land.
Nu fortsätter vår paddelresa
Nu väntar en myriad av vackra skärgårdsöar, färden går nämligen genom Misterhults, Tjusts, Gryts och Sankt Annas skärgårdar och snart är det dags för den mäktiga arkipelagen öster om Stockholm. Efter den skärgården och efter Väddökanal, där allt är lugnt och fint, blir det annorlunda. Det är nämligen dags för Grepen, Öregrundsgrepen där Östersjön lämnar över till Bottenhavet. Det är dags för Norrland. Det är lång norrländsk kust som väntar, den kan vara tuff: förbi Gävles oskyddade vatten, förbi Hälsingland vars blå berg ger en sagolik vy i väster, längs Hornslandets specifika stenformation, förbi Alnön och in i Höga Kustens världsarv. Överfarten till Långroudden är entrén till Västerbottens låga sommarkust och sandöarna i Norrbotten. Där är havsvattnet mindre salt men å andra sidan lyser solen längre. Det är mygg och midnattssol när det är dags att klappa Riksröse 59 strax utanför Haparanda.
Havspaddlarnas Blå Band är fullbordad.
Lite statistik
I genomsnitt tar en sådan här resa 62 dagar. Den snabbaste paddlaren har använt 23 dagar. Det rekordet innehas av Petri Sutinen från Finland som först paddlade Norges hela kust, för att sedan ta sig an den svenska på drygt tre veckor, det är nittio kilometer per dygn. Troligen ett oslagbart rekord. Det berättas att när han efter målgång skyndade sig hem till fästmön i norra Finland, hade hon ledsnat på att vänta på sin sjöman och dragit. Det hela kunde vara en roman av Arto Paasilinna, men den är visst sann.
Hur långt det är från Svinesund till Haparanda varierar! Det beror på de vilka vägval som paddlaren gör. Men i genomsnitt paddlas 2.328 kilometer. Den yngste som paddlat hela sträckan var 18 år och den äldste 80.
HBB instiftades 1990 av kajaklegendaren Jim Danielsson från Solna.
”Låt mig säga det med en gång: Sveriges kust är min absoluta favoritsträcka. Här finns det mesta i skön omväxling”, säger Jim Danielsson som gjorde sig känd efter den riktigt stora kajakfärden från den norsk-ryska gränsen vid Barnets hav till den finsk-ryska gränsen långt inne i Finska viken. Den resan tog hela 148 dagar.
Efter sin första HBB-paddling sitter han utanför sitt tält och ”låter blicken en sista gång svepa ut över Torneälven. Och inom mig vet – jag vill göra det igen.” Och det gjorde han, fem gånger har hand HBB-paddlat runt Sverige. Den senaste gången som 80-åring.
I dagsläget har nästan 200 personer färdats längs kusten i ett enda HBB-svep. Ännu många fler har färdats i mindre etapper.
Det finns en uppsjö av olika kajaker på marknaden men den som ofta används är en svensk långfärdskajak som tillverkas i Västervik. Det kanotvarvet har varit i gång i 100 år, så de vet nog hur en sådan farkost ska se ut. Detta småländska hantverkskunnande är också en hyllning till dig, moder Svea. (Och kanske ett litet Dacke-tjuvnyp till Gösta.)
Ja, en sommar längs din kust är en hyllning till Sveriges fredliga stränder, till den svenska allemansrätten, till traditionen att turista i sitt eget land och en önskan att resa så miljövänligt som möjligt. Det är även en hyllning till alla glada människor (särskilt längs Norrlandskusten) som ger paddlaren glada tillrop, erbjuder mat och bastu; ger stöd till den som i sin lilla farkost hanterar stora vatten, hög sjö eller stilla överfarter.
Till alla oss som älskar vår svenska kust.
Än en gång. Grattis Sverige!